Interview: Plakatkonkurrencen 2014

”Jeg er typen, der ligger søvnløs om natten, når jeg får en god idé”

Sådan siger vinderen af Plakatkonkurrencen 2014, Jesper Hjorth, der lod sig inspirere af energiudladningen i en stjernefødsel i sit design af plakaten – en god idé, som dommerne faldt for.

– Jeg havde haft en vildt hård dag og kunne slet ikke overskue alle de ting, som jeg skulle lave. Men så så jeg oplægget til Plakatkonkurrencen og fik en god idé. Da jeg havde brugt hele aftenen og natten på at tænke over idéen og tænkte, at nu havde jeg noget i støbeskeen, så kunne jeg ikke lade idéen ligge, siger den kreative plakatvinder, Jesper Hjorth.

140509 - Jesper Hjorth-14

Jesper Hjorth, der har designet vinderplakaten af Plakatkonkurrencen 2014.

Plakatkonkurrencen

Jesper deltog sammen med 47 andre elever og studerende i den landsdækkende Plakatkonkurrence, som Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise står bag. Udover at vinderen får 10.000 kr. og bliver hyldet til Danish Entrepreneurship Award 2014, skal vinderen også designe hele den visuelle identitet til Danish Entrepreneurship Award 2014.

– Jeg blev helt vildt glad. Det er et stort skulderklap, og jeg glæder mig til at få bredt designet ud. Det er super fedt at være en del af den her proces, hvor der både skal laves postkort, slikæsker, hjemmesidebannere og meget mere, siger Jesper.

Stjerner fødes i et miljø, hvor energi frigives

Designet på plakaten forestiller energiudladningen i en stjernefødsel. Om idéen siger Jesper:

– Jeg ved ikke, hvordan idéen med stjernen opstod, den sprang ligesom ud. Men stjernen som metafor på noget, der bliver skabt og som er sindssygt energiladet, var bare en god idé. Jeg gik i gang med at kigge på nettet, for at finde ud af, hvordan en stjernefødsel egentlig ser ud og hvordan det kunne bruges. Ved at rentegne et stjernebillede opstod et klart centrum hvorfra enegien udspringer. Derefter blev farverne tilpasset og idéen med at forskellige verdener mødes inkorporeret.

Se Vinderplakat.

Om koblingen mellem designet på plakaten og Danish Entrepreneurship Award skriver Jesper i sit oplæg:

– Når Danmarks innovative fremtid mødes med Danmarks skarpeste erhvervsfolk til Danish Entrepreneurship Award 2014, kan vi forvente, at stjerner fødes. […] Læringsrummet, som skabes i uge 47, giver unge mod og lyst til at handle på deres drømme og idéer. På samme måde som stjernefødslen skaber liv og udvikling.

En energisk ung herre

Jesper bor i Odense, men pendler til dagligt til København, hvor han læser Digital Design og Kommunikation på IT-Universitet. Udover sit fuldtidsstudie er Jesper ved at opbygge sin konsulentvirksomhed YESBOSS. Til efteråret flytter han til Eindhoven for at starte et akademisk samarbejde med Philips Design, hvor han skal arbejde med innovation og digitalt design. Som ung iværksætter brænder Jesper for kreativ udvikling og innovation.

– Jeg elsker at lave og skabe ting. Det har været en enorm sjov proces, og jeg elsker at udfordre mig selv. Sådan er det med kreativitet – man skal passe på med at stille sig selv opgaven at være kreativ. Når man i stedet får nogle rammer, hvor man kan håndtere sin kreativitet, så synes jeg, det er vanvittigt sjovt, siger Jesper.

Jesper handlede på sin gode idé, der ikke kun betød, at han vandt Plakatkonkurrencen.

– Jeg kan også lægge det i mit CV og vise omfanget af så stor en opgave, for det er jo ikke kun en plakat, det er en visuel identitet. Men der er helt klart også en glæde og en faglig udvikling for mig ved at være med i sådan et projekt – og så giver det en masse netværk og kontakter, siger Jesper.