Gæsteblogger: Tobias Ehlig

Tobias har stor erfaring inden for forskellige former for webshops – sidst handlede det om cykelhjelme og denne gang handler det om fester. Han deler her ud af sine mange erfaringer inden for feltet.

Mit navn er Tobias Ehlig, jeg er 22 år, og så er jeg født og opvokset i Aarhus C, hvor jeg også er bosat i dag. Lige nu læser jeg på 5. semester på Handelshøjskolen på Erhvervsøkonomi (HA).

Ved siden at mine studier har jeg drevet en række forskellige virksomheder gennem årene. Jeg startede mit første internetprojekt tilbage i 2008, og siden da har jeg beskæftiget mig med lidt af hvert. Tidligere har jeg haft flere virksomheder kørende samtidig, men det mener jeg ikke er vejen frem hvis man virkelig vil have succes. Derfor har jeg nu valgt at kaste al min kærlighed efter ét projekt, nemlig Festli.dk, som i dag blot er en blog, men som snart bliver omdannet til en webshop hvor jeg skal sælge ”alt til festlige anledninger.” I starten er fokus dog på salg af kostumer.

Min fest-webshop er et projekt jeg har arbejdet med på deltid gennem 9 måneder nu. Det har først for nylig fået mit fulde fokus, fordi jeg har haft en anden webshop ved siden af, men den solgte jeg fra i august for at kunne fokusere på denne idé, som har langt større potentiale.

Selve måden jeg har grebet opstarten af Festli.dk an på vil jeg gerne beskrive for dig som læser, fordi jeg mener den er ret interessant og muligvis kan være til inspiration.

Sådan starter jeg et webprojekt

Først og fremmest har jeg besluttet mig for, hvilket marked jeg ønsker at kaste mig over. Markedet skal have et stort potentiale, men med overkommelig konkurrence. Det er vigtigt at domænenavnet jeg vælger til projektet ikke begrænser mig til blot et enkelt produkt, men omvendt må det alligevel gerne give en indikation af, hvad det er jeg sælger. Med det i baghovedet valgte jeg Festli.dk, da jeg mener, at det kan rumme en række forskellige varegrupper, men alligevel holder sig inden for et bestemt område.

Når dette så er på plads, så lægger jeg en WordPress-blog på domænet, og så begynder jeg ellers at skrive blogindlæg inden for mit emne. I det her konkrete tilfælde skrev jeg for eksempel om, hvordan man laver sin egen ølbong, hvordan man laver små kolde shots, og lignende fest-relaterede emner, som jeg lige følte for at skrive om.

Det betyder med at Google allerede fra starten opdager mit nye domæne og begynder at inddrage det i søgeresultaterne. Google begynder altså tidligt i processen med mit projekt at opbygge tillid til mit domæne, og dette er rigtig vigtigt at komme i gang med hurtigt, da det godt kan tage 1-2 år før Google for alvor anerkender et domæne som værende troværdigt. Så det giver altså en fordel i forhold til søgemaskineoptimering på langt sigt.

Derudover er der en anden fordel ved at gribe det an på denne måde, for når du begynder at blogge om relaterede emner, så kan du efter nogle måneder se om der overhovedet kommer nogen besøgende ind på bloggen via Google. Dette er med til at give dig en idé om, hvorvidt du i fremtiden vil kunne trække trafik til din webshop. Måske går det i denne fase op for dig, at du har fået valgt et for konkurrencepræget marked, og at det vil kræve enormt meget at få synlighed i denne branche.

Så dels kommer du altså hurtigere i gang med at få troværdighed i Googles øjne, og dels kan du se markedet an allerede inden du åbner selve webshoppen. Sidstnævnte fordel er meget interessant i forhold til den risiko, der ligger i at starte en webshop, fordi du hermed kan undgå at købe et kæmpe varelager hjem, inden du ved, om det bliver muligt at sælge det.

Denne teknik er ikke kun relevant for webshops, men kan også bruges, hvis du vil starte en affiliate side, en konsulentforretning, en webportal eller noget helt andet. Generelt er det relevant for alle internet-projekter hvor trafik fra søgemaskinerne er et vigtigt område.

Fuldtidsstudie og iværksætteri

Som nævnt arbejder jeg med iværksætteri ved siden af et fuldtidsstudie. I starten var det en stor udfordring for mig at få det til at hænge sammen, og jeg havde problemer med at prioritere min tid. Men efter to år på Handelshøjskolen er jeg blevet meget klogere på, hvordan jeg lærer bedst på studiet, og det betyder at jeg kan prioritere min indsats bedre på det område, hvilket helt naturligt frigiver mere tid til iværksætteriet.

Uanset hvor ambitiøs du er på studiet, så mener jeg godt, at du kan have et iværksætterprojekt kørende samtidig. Hvis du gerne vil have 10-taller i alle fag, kommer du nok ikke særlig langt med dit projekt, mens du studerer, men at lægge 5 timer om ugen i sit iværksætterprojekt er trods alt bedre end ingenting.

Hvis du fx har en drøm om at starte en webshop der sælger fiskeudstyr, så start stille og roligt ud med at lave en blog hvor du skriver om fiskeri, og så kan du lige så stille opbygge et navn i branchen, og så står du markant stærkere den dag du rent faktisk vil omdanne bloggen til en webshop. At drive en blog på hobbybasis er ikke særlig forpligtende – du kan blot skrive nogle indlæg når du har tid. Så det er intet problem at du fx i eksamensperioder ikke rører ved bloggen i en måneds tid, fordi du ikke har nogen daglig drift af det som sådan, som man har ved en webshop, hvor der dagligt skal besvares mails, sendes varer osv.

Netværk, netværk, netværk

I mine øjne er det ekstremt vigtigt at mødes med ligesindede og dele erfaringer en gang imellem. Jeg er ikke tilhænger af at du skal rende til netværksarrangementer hele tiden, for det kan hurtigt blive overfladisk hvis du ikke laver andet end at tale om alle dine idéer uden at tage handling på dem. Men et netværk kan være utrolig værdifuldt, hvis ellers du bruger det rigtigt.

Et konkret eksempel fra mit eget iværksætterliv hvor jeg har fået rigtig meget værdi ud af at samarbejde med en anden iværksætter, er med min kammerat Christian Sodemann. Da jeg startede min seneste webshop stod jeg og manglede en, der kunne stå for logistik-delen af forretningen, da jeg ikke selv ønskede at have alle varerne stående i min lejlighed.

Helt tilfældigt skrev Christian til mig en dag på Facebook, og vi talte lidt frem og tilbage om de udfordringer vi hver især stod med i vores forretninger. Han nævnte bl.a. at han netop havde lejet et stort lagerlokale, hvor han kun benyttede hjørnet til sine varer. Hurtigt gik det op for os at dette var et oplagt område at samarbejde på, og vi fik en aftale i stand hvor han stod for al logistik i min webshop, hvorimod jeg hjalp ham på fast basis med online markedsføring af hans webshop.

Dette samarbejde kørte stort set fra den dag jeg åbnede min forretning og lige til den dag hvor jeg solgte den. Uden dette samarbejde havde jeg aldrig fået skabt en så god forretning som jeg havde. Ved at jeg ikke skulle fokusere på logistik kunne jeg nemlig bruge rigtig meget af min tid på at optimere og markedsføre forretningen, og det var enormt værdifuldt for mig. Samtidig så Christian rigtig gode resultater af det arbejde jeg lavede for ham, så det var virkelig en win-win-situation.

Måske du kan få et lignende samarbejde op at stå med en anden iværksætter?

Alt i alt

Her til sidst vil jeg sige at det sagtens kan lade sig gøre at starte en virksomhed samtidig med at man studerer. Du skal blot være opmærksom på at begge ting kræver tid, og derfor skal du være skarp på dine prioriteringer i hverdagen, før at det kommer til at fungere.

Hvis du vil starte et internet-projekt hvor trafik fra Google er essentielt (hvilket det er for de fleste), så sørg for at få dit website online i en beta-version med det samme. Hvis det er en webshop du vil starte, så kom i gang ved blot at drive en affiliate-side, for dermed kommer du hurtigere fra start og samtidig minimerer du den økonomiske risiko i opstarten.

Du kan lære rigtig meget ved at sidde hjemme bag computeren og læse op på diverse emner – det bør du helt sikkert gøre. Men sørg for at du også kommer ud blandt andre iværksættere en gang imellem. Det vil dels give dig noget ny energi og inspiration, samt muligheden for at møde nogle værdifulde samarbejdspartnere.