Gæsteblogger: Rito.dk

26-årige Dennis Drejer kan hverken strikke eller hækle, men det har ikke afholdt ham for at starte en online garnbutik. Netværket satte spørgsmålstegn ved, hvorvidt det var en god idé at kaste sig ud i en branche uden et forudgående produktkendskab. På trods af en vis skepsis fra omverden valgte Dennis at stifte sin i dag succesfulde virksomhed – Rito ApS, som går bedre end nogensinde før.

Dennis Drejer, Rito ApS

Dennis Drejer, Rito ApS

Egen opsparing frem for lån og investeringer

Selvom der har været mange tilbud udefra, så har den unge direktør valgt at fravælge investeringer af nogen art. I forbindelse med opstarten af Rito ApS valgte Dennis Drejer at skyde 300.000 kr. ind i firmaet. I dag er Dennis glad for, at han valgte at starte sit projekt uden en investor i ryggen. Der er en generel tendens til, at iværksættere tror, at man skal hente en stor investering, hvis man skal gøre sig nogle forhåbninger om at få succes. Det er en farlig holdning at have, da det ikke vil være hensigtsmæssigt at se en investering som et mål i sig selv.

Men kan man opbygge en millionforretning med 300.000 kr. på lommen? Ja, det kan man – og det er lige præcis, hvad Dennis har gjort. Vil man handle garn og hobbyartikler på nettet, så vil det være svært at komme uden om Rito.dk, som er en af de førende online garnbutikker på det danske marked.

Teamet har været en afgørende faktor
Dennis Drejer er ikke et sekund i tvivl om, at teamet har været en afgørende faktor for, at Rito.dk er blevet en så stor succes – som det er tilfældet. Direktøren mener, at det er vigtigt, at man får sammensat det rigtige hold, så alle virksomhedsrelaterede poster er dækket ind. I den anledning er den helt store udfordring at sammensætte et hold med personer, der besidder forskellige personlige- og faglige kvalifikationer. Allerede på et tidligt stadie ansatte Dennis en indkøber med et stort produktkendskab.

Massiv presseomtale og bagsiden af medaljen
Den blot 26-årige direktør har formået at skille sig ud fra mængden og vække opsigt. Det er ikke hver dag, at man hører om, at en ung fyr vælger at etablere en virksomhed med salg af garn og hobbyartikler – uden det der ligner et produktkendskab. Det har ført (og fører til) massiv presseomtale – både i trykte og online medier. Selvom der har været tale om positiv presseomtale, så har der også været en bagside af medaljen.

Alene i 2015 blev der etableret 47 nye webshops med salg af garn og hobbyartikler. Ifølge Dennis er det webshops, der har fundet stor inspiration i Rito.dk, hvad angår markedsføring, leverandører og det generelle setup. På trods af den intense konkurrence har det ikke slået den unge virksomhedsejer ud. Derimod mener han, at konkurrence er sundt, og det kan føre til øget motivation.

Garn, garn og mere garn på Ritos lager

Garn, garn og mere garn på Ritos lager

Fra 2014 til 2016 – 20 ansatte og millionomsætning
Rito ApS blev stiftet i januar 2014 – og har dermed eksisteret i omkring 2 ½ år. På trods af den korte levetid er der sket rigtigt meget hos den midtjyske virksomhed, som i dag beskæftiger 20 ansatte – 8 fuldtidsansatte og 12 deltidsansatte. Tilmed er det lykkedes at skabe en stabil milliomsætning – og der opleves fortsat vækst i virksomheden.

Den populære garnbutik vækster på livet løs. Der bliver hyppigt ansat nye medarbejdere, ligesom sortimentet konstant bliver udvidet. I dag tæller sortimentet over 4.100 varenumre, hvor man kan købe alt fra strikkegarn, hæklegarn og broderigarn til filtkugler og pomponer.

Klar til at erobre det norske marked
Selvom der har været både op- og nedture, så er Dennis både glad og stolt over, hvad han har udrettet med Rito.dk. Successen har været så stor på det danske marked, at man er begyndt at gøre sig tanker om at udvide til udenlandske markeder. I 2016 er virksomheden klar til at træde ind på det norske marked, hvilket der er store forventninger til. Dennis Drejer er overbevist om, at udvidelsen til det norske marked bliver en succes. Webshoppen har allerede rigtigt mange norske kunder, som sætter pris på den gode, danske service. Inden for en overskuelig tidsramme vil den norske webshop blive lanceret, og det forventes at blive et brag af en indtræden.

Det ældre kundesegment er en guldgrube
Rito ApS hovedmålgruppe er kvinder i alderen 55+. Selvom man ikke forbinder den ældre målgruppe med digitale enheder og e-handel, så har det vist sig, at ældre forbrugere er særdeles dygtige (og glade) for at handle på nettet.  Erfaringen har vist, at ældre forbrugere generelt viser en meget stor taknemmelighed, når de handler på nettet. På kontoret i Skive betjenes der hver dag mange kunder via både telefon og mail, som er begejstret for den service, man kan opleve ved at handle hos en webshop.

Gode tips til kommende iværksættere

  1. Tro på din idé – Havde Dennis valgt at lytte til, hvad alle andre sagde, så havde han ikke nødvendigvis startet en webshop med salg af garn og hobbyartikler. Har du fået en god idé, så skal du føre den ud i livet, og du skal tro 100 % på idéen. Tror du ikke på din idé, kan det blive en stor udfordring at opbygge en sund forretning.
  2. Gå hele vejen – Starter du en virksomhed, så skal du være villig til at gå hele vejen. Vejen til succes består hovedsageligt af hårdt arbejde og gåpåmod. Betyder det, at du skal arbejde 60 timer om ugen uden løn de næste 2 år, så skal du være indstillet på, at det er dét, der skal til. Skal du kunne gå hele vejen, vil det være afgørende, at dine venner og familiemedlemmer er forstående over for dine prioriteringer.
  3. Lær af dine fejl – Der er intet flovt ved at begå fejl – så længe man ikke begår den samme fejl flere gange. Som iværksætter er det vigtigt, at du besidder en holdning om, at det er okay at begå fejl. Når du starter en ny virksomhed, er det helt naturligt, at du begår mange fejl i starten. Det er fejl, som du skal tage ved lære af, da det kan bidrage til din- og din virksomheds udvikling.
  4. Husk at have det sjovt – Selvom det kræver hårdt arbejde at opbygge en succesfuld virksomhed, så skal du huske at have det sjovt. Trives du ikke som virksomhedsejer, så skal du måske overveje et andet erhverv. I den anledning er det vigtigt, at du lytter til dig selv og dine behov.

Youngtrepreneur siger mange tak for gæsteindlægget, som er leveret af Martin Stendahl Dyrhøj fra Testguro.dk i samarbejde med Dennis Drejer fra Rito.dk