Gæsteblogger: PLASH

Fra et skoleprojekt til en virksomhed – en længerevarende proces hvor lønnen er erfaringer

Fra en ide til en virksomhed er en lang og krævende proces. At finde på en ide er heller ikke nemt. Iværksætterdrømmen som studerende er hårdere end forventet.

Det, som både er innovativt og løser et stort problem, kræver en lang proces, mange timers arbejde og mange overvejelser, men er det hele værd.

Vi er 4 studerende; Mads, Jeppe, Kinneret og Cille, som er grundlæggere af Plash, som startede som et skoleprojekt. Vi går på innovationslinjen på Learnmark HHX Horsens, og derfor har vi gennem skolen arbejdet med entreprenørskab og innovation.

Vi har i gruppen alle haft en drøm om at blive iværksættere, og den er bestemt ikke blevet mindre efter de erfaringer, vi har fået gennem konkurrencerne og processen.

Plash er et interaktivt system udviklet til daginstitutioner, der via leg, underholdning og læring skal få børn til at vaske hænder. Vi har derfor sørget for at børn fra daginstitutioner har været inddraget i alle stadier, både i udviklingen af Plash og i vores konkurrencer. Produktet består af en enhed med en indbygget tablet og højttaler, en sæbedispenser, føleplade og I/R sensor.

3. gang er lykkens gang

Vi begyndte først at arbejde på projektet, da vi skulle deltage i konkurrencer på grund af vores linje – innovation.

Vi startede med at idegenerere, for vi manglede den gode ide. Det var en lang og svær proces, eftersom vi ikke anede hvilken retning vi ville. Vores første ide var et skærebræt i lag for at mindske bakteriespredningen, men vi fandt hurtigt ud af, at materialerne og efterspørgslen ikke var der. Vi havde svært ved at droppe ideen, men efter dårlig feedback fra dommere til Danish Entrepreneurship Award 2014, besluttede vi os alligevel for at finde en ny og bedre ide.

Vi måtte derfor starte helt fra bunden og finde en ny ide. Så vi skulle igen gennem den samme svære del af processen. Denne gang kom vi på en vakuum-krydderi-beholder, som skulle holde krydderiernes smag frisk. Vi var dog stadig ikke tilfredse, så vi tænkte videre. Vi valgte at tage udgangspunkt i samme problem, som var hygiejneproblemer, nudging og vores mindre søskende, der ikke vaskede hænder. Dette endte med Plash. Vi ville løse problemet på en ny og innovativ måde. Vi havde nu rigtig travlt, for vi havde kun 14 dage til regionsmesterskabet i Company Programme (tidligere Young Enterprise) hvorimod de andre i vores klasse havde brugt deres første ide, som vi havde haft omkring 2 måneder til at finde og udarbejde en pitch og forretningsplan på.

Vi gik derfor i gang med at skabe en businesscase og udarbejde vores forretningsplan. Vi brugte vores netværk, så vi fik produceret en arbejdsmodel. Det er den billigste måde at illustrere vores ide på, og virksomheden Vexcom International sponsorerede modellen til os. Vi kom hjem med en masse overraskende positiv feedback og vandt vores første pris – den eneste mulige, nemlig publikumsprisen – og gik videre til de nationale mesterskaber i Odense. Konkurrencen i Odense var en skuffelse, da vi kun fik en 13. plads. Alligevel var turen og oplevelsen fantastisk. Her blev vi klar over, at både produktet og forretningsplanen havde brug for forbedringer.

Vi stod nu med valget om at opgive og stoppe her eller deltage i endnu en konkurrence, nemlig i regionsmesterskabet i Grenaa, som kunne give os en billet til DM. Resten af vores klasse valgte at droppe deres ideer, mens vi valgte at gå videre. I Grenaa var der andre kriterier som vi indordnede os efter. Vi endte med at vinde og fik hermed en billet til DM.

Vi deltog i Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab og vi var grundig forberedt. Tiden op til DM havde vi brugt på forbedringer, hvor vi havde tilbragt mange intense timer sammen. Vi er nemlig utrolig forskellige i gruppen. Vi har vidt forskellige kompetencer og synsvinkler. Dette er både vores styrke men også vores svaghed. De små deltaljer blev hurtigt til store problemer, hvilket tog hårdt på teamet. Dog valgte vi alligevel at tage af sted med oprejst pande; som et hold.

Konkurrencen bestod nu kun af landets bedste ideer, så konkurrencen var hård. Dagen bestod i først en scenepræsentation, herefter stand med interview og til sidst et lukket dommerinterview hvor de vurderede vores rapport, som dommerne havde modtaget på forhånd.

Sidst på aftenen var der forretningsmiddag på toppen af Industriens Hus i København. Det var fantastisk. Da kåringerne kom, var vi vildt spændte, men havde absolut ingen forventninger. Da dommerne sagde: ”Vi ses i Berlin! Vinderne af Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab 2015 eeeeeer … PLASH!” gik der det vildeste sæt gennem os alle, vi lyste alle helt op og holdt om hinanden. Det var den vildeste fornemmelse. Vi var så glade og stolte. Og nu vidste vi, trods alt det tidligere dårlige respons, at Plash, vores ide, var god og seriøst havde en effekt. Vi vandt DM. ”En gruppe der har formået at transformere teori og erfaringer til stærk business case. Teamet har samtidigt overbevisende forretningskompetencer og løser et sundhedsmæssig problem på en sjov og interaktiv måde” var dommerudtalelsen, inden de udråbte vinderen. Hermed en billet videre til EM i Berlin!

Vindere

Efter DM

Vi blev efter DM kontaktet af en investor og en innovationskonsulent med projekt VIP 2.0, hvilket er et EU-støttet projekt med fokus på hygiejne i den offentlige sektor. Det var og er en stor mulighed for os.

Vi fik videreudviklet vores tidligere arbejdsmodel til nu at være en prototype, igen med stor hjælp fra vores netværk.

Herefter gik vi skridtet videre og fik designet en hjemmeside – plash.dk – med hjælp fra wearechrunch.dk. Vores netværk har derfor været meget vigtigt gennem hele processen. Uden det var vi aldrig kommet så langt.

En international konkurrence

EM krævede igen hårdt arbejde. Alt vores materiale skulle oversættes til engelsk og rettes til.  Vi brugte rigtig meget tid på Plash, og som studerende har det været svært, både at fokusere på skolen og virksomheden. Dog har vi været heldige med vores lærere, som var støttende og hjalp os til at bruge vores teori fra skolen til at arbejde på Plash, især op til sommerferien. Det var også en fordel for os bedre at kunne forstå vores fag og bruge dem i praksis.

Det var en fire dage lang tur og allerede fra dag 1 var det en kæmpe oplevelse. Der var hold fra 37 lande, som var fundet ud af ca. 230.000 unge fra hele Europa. Første dag bestod af et spændende FedEx seminar. Her mødte vi de andre unge deltagere. På andendagen begyndte konkurrencen for alvor. Vi skulle til dommerinterviews. Dommerne bestod nu af topforretningsfolk fra hele Europa. Senere på dagen skulle vi pitche på scenen i fire minutter. Vi var det første hold til at opleve tekniske fejl, så vi ikke kunne skifte dias i vores PowerPoint. Dog viste det sig at landet efter os slet ikke kunne fremlægge fordi fremlægningssystemet var gået helt ned, så vi var ikke de eneste med tekniske fejl. Vi kæmpede os gennem pitchen trods problemerne, og kom flot igennem. For at vende noget ret negativt til noget positivt gjorde det blandt andet at dommere og tilskuere kunne huske os og henvendte sig til os efterfølgende. På tredjedagen skulle vi hele dagen stå på messen ved vores stand, hvor vi skulle vise den nye prototype frem for besøgende, deltagere og de hårde dommere. Det var en super spændende og intens oplevelse. Her gik det for alvor op for os at vi konkurrerede imod de andre lande; vi konkurrerede om opmærksomheden.

Stand

EM sluttede med en stor awardmiddag, hvor vinderne blev kåret. Det var en helt fantastisk aften med underholdende indslag, gæstetalere og ekstremt god mad.

Da kåringerne blev afsløret var vi desværre ikke vinderen. Sejren gik til hjemlandet Tyskland. Vi vandt ikke på grund af vores manglende salg og kapital. Konkurrencen var meget anderledes i Danmark, da vi i Danmark lægger mest vægt på innovation og selve ideen. Vi kunne tydeligt se forskellen. Blandt andet eftersom vi gennem EM var stødt på hele to virksomheder som solgte syltetøj med god fortjeneste, men nu når vi er vant til en anden vinkel på innovation og entreprenørskab er vi ikke helt enige i den måde, der bliver bedømt på. Som deltager ved EM i Entreprenørskab er det helt sikkert noget, man skal være opmærksom på.

Starten på et nyt kapitel

Det hele har været helt igennem fantastisk og lærerigt. Vi har alle lært meget om hinanden og ikke mindst os selv. Vi har netværket med en masse spændende forretningsfolk både i Danmark og internationalt, trods det, at vi kun lige er startet på vores 3. år på handelsgymnasiet. Vi har arbejdet stort set konstant på Plash i snart et år ved siden af skole og i ferier, hvor lønnen har været de erfaringer vi har gjort os gennem den lange proces. Vi har nemlig gjort os erfaringer og fået oplevelser som vi ikke havde turde håbe på at kunne få, især i den tidlige alder, hvilket vi tager med os fremover.

Vi har stadig fokus på Plash! Næste skridt for os er at finde samarbejdspartnere eller investorer. Vi har alle en drøm om at se Plash i de offentlige daginstitutioner i både Danmark og i udlandet inden for de kommende år.

Dette har været oplevelser vi kan mindes sammen og vil være stolte af at fortælle om. Vi har dog valgt at skilles. De 2 drenge i Plash har valgt at træde ud. Måske for nu at starte noget andet. Pigerne i Plash bliver, og vil prøve at få Plash realiseret så det kan blive implementeret, og derved kan hjælpe og give en positiv effekt ude i samfundet.

Tak fordi du læste med!

Vi ses derude! 🙂

Kærlig hilsen

Plash Team