Gæsteblogger: Onbooked

Fiasko som mulighed for at begynde igen på en mere intelligent måde

Lasse, Morten og David stod bag virksomheden Onbooked. En virksomhed, der både har oplevet mod- og medgang i dens levetid. Læs med nedenfor og hør, hvad man som ny i iværksætterlivet gør, når tingene ikke helt flasker sig.

Vi er grundlæggerne bag virksomheden, Onbooked, og er henholdsvis 25, 25 og 24 år. Vi stiftede første gang bekendtskab, da vi alle startede på iværksætteruddannelsen i 2012 på Erhvervsakademi Aarhus. I starten af uddannelsen var vi alle tre involverede i mindre iværksætterprojekter, men efter et stykke tid på studiet fandt vi hurtigt ud af, at vi havde samme passion og drivkraft for iværksætteri – hvilket helt naturligt drev os sammen om at ville skabe noget stort.

Vi gik herefter i gang med at prøve at identificere nogle problemer i hverdagen, som vi ville løse. Her fandt vi hurtigt ud af, at der var et enormt uudnyttet potentiale for digital faglitteratur – dels fordi mange af de studerende ikke køber deres studiebøger, og fordi digitaliseringen kun går fremad. Derudover fandt vi ud af, at der ikke rigtig var nogen, som havde tiltænkt at lave en komplet løsning, ligesom vi havde tænkt. Altså ville vi skabe et studieunivers i samme stil som iTunes, hvori man som studerende kunne interagere med sine medstuderende, købe sit faglitteratur og have sine noter samlet ét sted.

Der var ikke rigtig nogen af os, som havde de nødvendige IT-kompetencer, så denne del vidste vi, at vi måtte udlicitere. Vi måtte derfor gribe projektet an anderledes, da vi ikke selv kunne udvikle en prototype af produktet. Efter et par måneders arbejde fik vi sat møder op med de rette personer hos nogle af de største internationale forlag, og de var meget positive over for idéen. Alt dette var medvirkende til, at vi nu var klar til at finde kapital, så vi kunne finansiere projektet.

DM i Entreprenørskab
Projektet fik en del opmærksomhed, da vi deltog i Fonden for Entreprenørskabs Start Up Programme i 2013 – som vi heldigvis vandt. Hermed blev vores business case langt mere troværdig over for de potentielle investorer, som vi skulle fremlægge vores projekt for. Ved at deltage i Start Up-konkurrencen opnåede vi rigtig meget erfaring. Vi skulle for første gang nogensinde pitche vores idé over for et stort publikum og meget kritiske dommere.

DM i Entreprenørskab 2013. OnBooked vinder DM og kategorien mobil og web

DM i Entreprenørskab 2013. Onbooked vinder DM og kategorien mobil og web

Tiden efter DM – en tid med meget modgang
Efter DM gik tiden med at forsøge at få projektet realiseret ved at skaffe kapital og de rigtige aftaler hos forlagene. Vi var ude at pitche projektet foran en masse business angels og investeringsfonde, som alle udtrykte stor interesse i projektet, men som alle først ville investere, når produktet var færdigudviklet. På trods af de mange afslag lykkedes det os endelig, efter knap et års arbejde på projektet, at skaffe den fornødne kapital og det rette IT-selskab til at varetage opgaven for os.

Nu lå udfordringen blot i at få forlagene til at give os nogle markedsvilkår, som ville gøre businesscasen gunstig nok til at igangsætte projektet. I februar måned 2014 havde vi gået med en garanti om, at aftalen med forlagene blot skulle underskrives, og så kunne vi distribuere digital faglitteratur på det danske marked. Men efter et par måneder måtte vi sande, at aftalen sandsynligvis ikke ville blive underskrevet, og vi derfor ikke kunne få det fornødne udbud af bøger for at gøre det gavnligt for de studerende. Derfor var vi nødsaget til at indstille projektet efter 1 ½ år. Situationen med forlagene skyldtes sandsynligvis, at forlagene er meget beskyttende over for deres faglitteratur og primære indtægtskilde – så de forsøger at skubbe digitaliseringen så lang tid som muligt.

Fortvivlelse – men samtidig fyldt med ny viden og stor erfaring
Vi var ekstremt ærgerlige og fortvivlede over, at vi ikke kunne få overbevist forlagene om, at det var nu, markedet var klar. Vi var dagligt i kontakt med de studerende, så vi vidste, hvad de tænkte og hvad de efterspurgte – og derfor vidste vi, hvordan udviklingen ville gå. Dog var forlagene ikke med på vores idéer. Vi havde som sagt arbejdet i 1½ år på projektet, men selvom det ikke blev ført ud i livet, har vi fået en uvurderlig viden og erfaring gennem hele processen. En erfaring som vi aldrig nogensinde ville kunne læse os til. Tiden er derfor på ingen måde spildt – tværtimod. Processen har blot gjort os stærkere, og vi oplevede derfor ikke samme frustration, da vi måtte indstille projektet; blot en endnu større lyst til at komme videre og starte nye projekter.

Naturligvis vil vi blive ærgerlige, hvis vi om et par år ser en tilsvarende løsning fungere med stor succes. Dog har vi stadig et håb og en drøm om, at vi en dag, når markedet er modnet endnu mere, måske genoptager idéen og får den gennemført, da vi stort set har hele setup’et og kontakterne klar.

Uvurderlig erfaring
Hele processen omkring projektet har givet en uvurderlig erfaring og gjort, at vi er meget bedre rustet til at starte nye projekter fremadrettet. Vi begik utrolig mange fejl i processen, men fejl som vi ikke vil begå igen i vores næste projekter. Det har nemlig været med til at forme den måde, som vi griber tingene an på fremadrettet. Vi har mødt en masse spændende mennesker, udvidet vores netværk, og vi er blevet rustet til at starte en virksomhed. På det personlige plan har det samtidig gjort, at vi alle ved, hvad vi vil beskæftige os med i fremtiden. Interessen for iværksætterfeltet er enorm og drivkraften endnu større for at skabe noget.

Alt i alt kan vores oplevelse og proces beskrives med et citat: ’Succes er at gå fra fiasko til fiasko uden at miste entusiasmen’ Winston Churchill.

Hvordan går det med iværksætteriet i dag…

Det er nu to år siden, teamet bag Onbooked vandt DM i Entreprenørskab og hermed også et stykke tid siden, at teamet måtte erkende, at deres første iværksætteride måtte droppes trods umiddelbar stor interesse og opbakning. I dag danner de tre drenge ikke længere et team, men ingen af dem har givet op på ivæksætteriet.

I Oktober 2014 dannede Lasse sammen med en kammerat Movember Auction som er en velgørenhedsorganisation, der samler penge ind til kampen mod prostata- og tekstikelkræft. Movember Auction blev i foråret 2015 solgt til auktionsvirksomheden Odendo. Siden da er Lasse startet i praktik hos en IT-virksomhed, hvor han har fået ansvaret for  app-virksomheden Event Informer, som er en native app til promovering af events. Lasse har været med fra starten og står for at skulle introducere Event Informer til markedet. Lasse fortæller, at han ser stort potentiale i Event Informer og krydser fingre for, at den bliver en succes, da han ser sig selv arbejde med konceptet fremadrettet.

Ligesom Lasse er Morten og David gået i gang med nye iværksætterprojekter efter Onbooked. De to danner dog stadig et team og har sammen med to andre startet fotobureauet Kontrast Studio. Bureauet leverer foto- og videomaterialer til forskellige brands i Danmark, herunder bl.a. Designers Remix og Frederik Bagger.

Alle tre iværksættere er i dag i gang med at tage en Bacheloruddannelse – uddannelser som (selvfølgelig) alle har udgangspunkt i innovation og entreprenørskab. De tre iværksættere har trods Onbooked-“fiaskoen” stadig blod på tanden, og foruden de ovennævnte iværksætterprojekter nævner de hver især, at de har nye projekter i støbeskeen – projekter som desværre ikke kan røbes endnu… Vi venter spændt!