Gæsteblogger: Janus Aarup

Janus Aarup er stifteren af urvirksomheden VEJRHØJ – en virksomhed som laver ure af træ og stål. Her fortæller Janus om sin erfaring med at starte virksomhed helt fra bunden, og hvordan brugen af crowdfunding både har hjulpet VEJRHØJ med at samle økonomisk kapital samt gøre produktet kendt på markedet.

SPECIALET BLEV SPRINGBRÆTTET TIL MIN STARTUP

Janus

Ideen om at starte min egen virksomhed har altid ligget i mit baghoved. Men det var først i forbindelse med min kandidatafhandling på CBS, at jeg fik inspirationen til at starte VEJRHØJ. To meget inspirerende professorer, Mads Mordhorst og Per H. Hansen, vakte min interesse for dansk design. Dette førte til min kandidatafhandling, hvor jeg afdækkede dansk designs rolle, med fokus på møbler og ure, i USA fra 1950 og frem til i dag. I den forbindelse stødte jeg på flere urmærker, som eksperimenterede med træ. De fleste af disse træure var imidlertid utrolig klodsede – og det slog mig, at man burde lave en kollektion af enkle og elegante ure i træ. Jeg var lidt ude på dybt vand, da jeg ikke havde prøvet at skabe et fysisk produkt før. Derfor gik jeg efter at lave to relativt ukomplicerede modeller, hvor jeg vidste, at jeg ville kunne føre designet ud i livet.

TAG ACTION

Når du har dit produkt klar, er mit bedste råd at komme ud over stepperne. Man behøver ikke have en professionel brochure, en toptunet hjemmeside, visitkort osv. for at lukke de første salg. Vi havde ingen brochure, da vi startede med at sælge vores ure til Norman Copenhagen i 2014. Kun et enkelt A4 ark med en oversigt over vores forskellige modeller. Og vores hjemmeside var på daværende tidspunkt ikke særlig pæn. Men vi havde et godt produkt i høj kvalitet – og det er, hvad der betyder mest for butikken (og slutkunden) i sidste ende. Efter at man har lukket de første salg, så begynder website og brochure at blive vigtigere for ens brand. Det var først da, at vi begyndte at allokere tid her. Vi er efterhånden kommet efter det rent digitalt, men det har også kostet meget tid der i stedet kunne være blevet brugt på salgsarbejde. Set i bagspejlet, så havde vi på kort sigt nok kunne omsætte for mere, hvis vi havde brugt mindre tid på hjemmesidedesign og webshopsystemer, og i stedet brugt tiden på at besøge en masse designerbutikker.

I 2015 FIK VI NETVÆRK OG ERFARING MED OMBORD

I starten af 2015 kom vi ind på iværksætterprogrammet Go Grow, hvor man får erfarne mentorer tilknyttet og kommer ind i et solidt startup-netværk. Som startup betyder det utrolig meget at få erfaring med ombord – at kunne trække på andre iværksætteres netværk og kompetencer i dagligdagen. For mig var det også vigtigt at have en base, hvorfra jeg kunne begynde at opbygge mit team. Derudover havde jeg i sommeren 2014 mødt Bo Bonfils (en ældre gentleman som er meget anerkendt for sine Georg Jensen-designs). Vi havde givet os i kast med en fælles kollektion, hvor vi ville kombinere træ og stål med et unikt cylinderformet design. Det viste sig at være et meget større projekt, end jeg oprindeligt havde forestillet mig, da næsten samtlige dele af uret skulle specialfremstilles. Men efter mere end et år og tre prototyperunder var vi endelige klar.

1

SUCCESFULD FINANSIERNG VIA CROWDFUNDING
Vores nye kollektion med Bo Bonfils er langt mere ambitiøs – både hvad angår design og materialer, og vi har derfor brug for en større portion penge for at kunne løfte produktionen. Af den grund valgte vi at lancere vores fælles kollektion, VEJRHØJ NAUTIC, via crowdfunding-siden Kickstarter i sidste uge. I løbet af de første 6 dage har vi fået forudbestillinger for 212.000 DKK. Endvidere har vores Kickstarterkampagne også ført til henvendelser fra udenlandske distributører, som er interesserede i den nye kollektion. Crowdfunding en oplagt måde at få en masse feedback på sit design/produkt – samt indblik i sin målgruppe, inden man sætter en en kapitaltung masseproduktion i gang. Det har været et fantastisk skulderklap at få, når man har brugt mere end et års arbejde på at skabe urene. Vi har stadig 24 dage tilbage af vores vores Kickstarter kampagne – og to travle julemåneder venter forude. Så der bliver ikke tid til at slappe af, før vi når juleferien. Men det er lige meget, når man elsker sit arbejde.

Se vores Kickstarter-kampagne her: https://www.kickstarter.com/projects/vejrhoj/watches-crafted-from-wood-and-steel-with-a-maritim?ref=nav_search

photo-compas2