Gæsteblogger: IBiZ-center

Gør dine idéer synlige på nettet

Ved du, hvordan du bliver synlig på nettet? Uanset om du har startet egen virksomhed eller endnu ikke er kommet så langt, er det svært at komme uden om internettet. Innovationscenter for eBusiness (IBiZ-Center) har på baggrund af vores erfaringer med mindre virksomheder samlet 5 råd til online markedsføring.

online-marketing

1. Bliv ven med Google

Hvis du vil være synlig på nettet, er der ingen vej uden om Google, da størstedelen af alle danskere bruger Google til deres søgninger. Det er vigtigt, at du ved lidt om:

Er du interesseret i at bruge lidt tid på at få en bedre placering i søgemaskinerne, bør du starte med at læse Googles begyndervejledning i søgemaskineoptimering og se denne videointroduktion til søgemaskineoptimering.

Det er også en god idé at overveje, om det kan betale sig at købe annoncering på Google Adwords. Det er meget vigtigt, at du får sat dine Adwords-kampagner rigtigt op, da prisen for dine annoncer bliver beregnet på baggrund af den kvalitet, Google mener, dine annoncer har. Se en videoinstruktion til opsætning af Adwords-annoncer.

Bruger du tid på at lokke flere besøgende til din hjemmeside via fx søgemaskineoptimering eller Adwords, er det nødvendigt, at du også kender Google Analytics – ellers risikerer du at spilde din tid. Se en videoguide til at komme i gang med Google Analytics her.

2. Følg med i hvad der bliver sagt om dig på nettet

Der er mange gode grunde til at følge med i, hvad der bliver sagt om dig på nettet. Gør du ikke det, kan du komme ud for, at der florerer dårlig omtale, uden du ved det. Mange ved fx ikke, at alle i princippet kan oprettet en side med din virksomheds navn på Facebook, og at din virksomhed automatisk bliver oprettet på Facebook, hvis en person bruger Facebooks check-in funktion til at checke ind hos din virksomhed.

Det ikke kun den dårlige omtale, det er rart at følge med i. Bliver du omtalt positivt, har du (hvis du ved det) selv mulighed for at sprede budskabet videre fx på de sociale medier eller på din hjemmeside.

Du kan gratis eller meget billigt overvåge internettet og de sociale netværk med fx tjenesterne Google Alerts og Mention. Google Alerts overvåger kun det åbne internet (det som Googles søgemaskine indekserer), hvor du med Mention også kan lytte med på sociale medier som fx Facebook og LinkedIn.

Lav gerne flere alarmer – fx én for din virksomhed, én for konkurrenten og én for dit kerneprodukt eller service.

Mention eksisterer både i en gratisversion og en betalt version. Læs mere om Mention her.

3. Brug e-mail til markedsføring

I 2010 sagde Facebooks Mark Zuckerberg, at ”e-mailen var død”. Det viste sig at være helt forkert. E-mail-markedsføring lever i bedste velgående og er ifølge en række undersøgelser den type markedsføring, som giver den højeste tilbagebetalingsgrad (ROI). Fx kommer over 20 procent af alt salg fra de 100 største amerikanske online detailbutikker fra e-mail-markedsføring. Til sammenligning kommer under en procent af salget fra aktiviteter på sociale medier.

Indsamling af mailadresser er første skridt. Det er ikke tilladt at sende nyhedsbreve og anden slags e-mail-markedsføring medmindre modtageren har givet tilladelse. Sørg derfor tidligt for at opfordre kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Skal du udsende et nyhedsbrev, er det en stor fordel at anvende et nyhedsbrevssystem, så du kan måle på, hvor mange, der modtager og læser dine mails. I Danmark er systemerne Mailchimp (http://mailchimp.com/) (gratis) og Ubivox (https://dk.ubivox.com/)  (betalt) de mest udbredte.

4. Overvej målrettet Facebook-annoncering

Vidste du, at du på Facebook kan vise annoncer, der rammer din målgruppe meget præcist? Fx kan du oprette Custom Audience annoncer, hvor din annonce kun vises til dine tidligere kunder. Det fungerer konkret ved, at du uploader en liste til Facebook med enten navn, e-mail eller telefonnummer på de personer, du ønsker skal se din annonce. Herefter vises din annonce kun til disse personer. Det er nemt og hurtig at komme i gang.

Se en videoguide til at komme i gang med Custom Audience annoncer her

5. Opret din virksomhed på Google Places

Har du allerede en fysisk butik eller en virksomhed, hvor den fysiske placering er afgørende for dine kunder, så skal du være til stede på Google Places. Er du fx frisør i Odense og din virksomhed er oprettet på Google Places, vil der, når folk søger på ”frisør Odense”, dukke et kort op med din virksomheds placering. Google kan have oprettet din virksomhed for dig, men det er en god idé, at du selv tager kontrollen over din virksomheds placering på Google Maps.

Se en videoinstruktion til at oprette din virksomhed på Google Places eller gå direkte til at oprette din virksomhed på Google Places her.

Ibiz_Logo