DM i Entreprenørskab – at vokse med opgaven

Industriens Hus i København summede onsdag d. 15. april af innovation og entreprenørskab. Her blev der nemlig afholdt DM i Entreprenørskab for udvalgte elever fra landets ungdomsuddannelser også kaldet Company Program. Kvalificeret via regionale mesterskaber stod 42 teams fra landets ungdomsuddannelser klar til at dyste til DM, hvor den bedste blandt de bedste skulle findes.

Stemning002

En lang dag lå forud for eleverne, men med koordinerede teamoutfits, veløvet pitchtale og scenepræsentation var der intet, der kunne vælte eleverne omkuld. Med dette in mente, kunne man dog stadig ane en vis nervøsitet og spænding blandt eleverne, men heller ikke dette skulle sætte en stopper for deres humør eller fejring af dagen.

Dialog_12

”Man er jo lidt nervøs, når man står her til DM. Men vi er blevet enige om, at når nu det er den sidste konkurrence, skal vi bare nyde det og fejre, at vi er kommet så langt,” fortæller Line Bach fra team ’SWAPP’.

 

Grænseoverskridende og lærerigt

Processen har været meget grænseoverskridende, men man har lært meget af det. Det er f.eks. det her med at skulle præsentere sin ide på scenen foran flere hundrede mennesker, det er ikke noget vi har været vant til før konkurrencen,” siger Niman Jakobsen fra team ’Smoothizer’.

Scenepr+ªsentationer_15

Hårdt arbejde og stort engagement er blandt nogle af de ingredienser, der skulle til for at få at kvalificere sig til årets DM i Entreprenørskab. Selvom vejen mod og arbejdsprocessen op til DM har været hård, har den for de adspurgte elever også været meget lærerig.

”Processen op til konkurrencen har været hård, og vi har fået øjnene op for iværksætteri. Man fandt hurtigt ud af, at man ikke bare kan sætte sig ned og sige ’nu er jeg iværksætter’. Det kræver virkeligt hårdt arbejde. Men det har også været en rigtig fed proces. For man lærer virkelig meget både personligt og fagligt. Personligt har vi lært, at gåpåmod, viljestyrke og vedholdenhed er vejen frem. Ved det faglige, har vi f.eks. lært om, hvilke markeds- og konkurrencestrategier der er samt brugen af disse i praksis,” fortæller Line fra ’SWAPP’

Dialog_15

Under arbejdsprocessen op til DM er det ikke kun ideer, der har udviklet sig, men mange af eleverne har også kunnet mærke en udvikling, der ikke kun har holdt sig på det faglige plan, men også spredt sig til det personlige plan.

 

Nu handler det bare om at komme hjem og i gang!

For mange af eleverne var der ingen tvivl om, at det egentlig bare handlede om at få produktet ud på markedet og deres projekt realiseret. Netop denne proces er grupperne ’Kitchen Devices’, ’MineMedlemskort’ og ’Unica’ i fuld gang med. For at realisere deres projekt har de 3 grupper modtaget en økonomisk hjælpende hånd i form af Nordea Iværksætterlegat.

Nordea ved nemlig, at selvom man kan komme meget langt med en brand god ide, så er vejen frem mod realiseringen ofte økonomisk lang og kostbar. Derfor vil de via deres iværksætterlegater give et økonomisk skub til udvikling af gode og bæredygtige idéer, og dermed sætte gang i drømmen om at blive iværksætter.

Og i gang er de 3 grupper i hvert fald kommet:

”Selve projektprocessen har været virkelig ’nice’, for der er sket så mange ting. Vi har f.eks. en kunde til vores produkt, og så har vi også fundet nogle, der også gerne vil producere det. Så legatet vi har modtaget skal bruges til at få produktionen i gang og få det ud på markedet,” fortæller Malou Mullen fra team ’Kitchen Devices’

Nordea legat samlet

”Vores næste skridt er at få tilrettelagt og komme videre med produktudviklingen. Man kan sige at vores projekt er på vej mod realisering, men den mangler stadig et par vigtige detaljer, og det skal Nordea Iværksætterlegatet hjælpe med at få på plads,” lød det fra team ’Unica’.

”Legatet skal blandt andet være med til at binde alle de løse ender sammen ift. produktudvikling, hjemmesideprogrammering samt markedsføring af appen. Men derudover skal legatet også hjælpe os med at videreuddanne os selv, så vi får mere erfaring. Vi skal f.eks. til innovations camp,”  fortæller team ’Minemedlemskort’.

 

Fremtiden

Da vi spurgte ind til, hvordan elevernes egen fremtid så ud ift. iværksætteri, var der delte meninger. Mens nogle stadig var i tvivl, havde andre allerede skrevet iværksætteri – enten i form af videregående uddannelse eller egen virksomhed – ind i deres fremtidsplaner. Men fælles var de alle enige om, at deres deltagelse i DM i Entreprenørskab ikke kun har været spændende og inspirerende, men også ekstremt givende.

Dialog_14

”Det har været helt vildt spændende at prøve at være med og man kan tage mange ting med fra alle de konkurrencer, vi har været igennem. Der er ingen tvivl om, at hvis det er iværksætter vejen man vil gå, så har denne her proces været ekstremt lærerigt. Man lærer ikke kun at skrive sin egen forretningsplan, men også hvordan man udfører og sælger den,”  lød der fra team Unica.

Læs mere om vinderne til DM her
Se billederne fra DM her

DM i Entreprenørskab er sponsoreret af:
DI Dansk Industri logo sans regular_sort graa og cyan tagline Nordea-10-2011